Giorgetto Giugiaro
Giorgetto Giugiaro je taliansky dizajnér známy predovšetkým prácou v automobilovom priemysle. Narodil sa v meste Garessio v roku 1938 do umeleckej rodiny. V roku 1952 sa presťahoval do Turína, kde absolvoval umelecké a dizajnérske kurzy. Už v roku 1955 ho technický manažér spoločnosti Fiat Dante Giacosa zamestnal vo svojej kancelárii pre špeciálne vozidlá a v decembri 1959 mu Nuccio Bertone ponúkol funkciu v Carrozzeria Bertone na základe skice, z ktorej sa nakoniec stala Alfa Romeo 2000, Giugiarove prvé auto. Šesť rokov navrhoval prestížne automobily pre Fiat, Alfa Romeo a rôzne ďalšie značky, pričom vytvoril aj zákazkový model slávneho Ferrari 250 GT pre Bertoneho. Potom nastúpil do spoločnosti Carrozzeria Ghia ako riaditeľ Stylingového centra a oddelenia prototypov.

 

 

V roku 1968 s technológom Aldom Mantovanim založil nezávislé štúdio Italdesign. Zameriavajú sa na poskytovanie širokej škály služieb výrobcom automobilov od prvotných návrhov, cez technický vývoj, konštrukciu prototypov až po testovanie.

Giugiarov vývoj vozidiel a riešenia sa v priebehu rokov ukázali ako pokrokové a veľmi úspešné: kompaktné autá s vysokou karosériou, aerodynamické tvary na zlepšenie spotreby paliva, mestské autá a hybridné vozidlá.

 

Za desaťročia činnosti pod značkou Italdesign Giugiaro navrhol okolo 200 modelov, ktorých jazdí po svetových cestách celkovo 60 miliónov automobilov. Okrem spomínaných značiek Fiat a Alfa Romeo spolupracoval vo veľkej miere aj s BMW, Maserati, Lancia, Seat, Deawoo, Hyundai, Volkswagen a mnohými ďalšími. Medzi jeho najznámejšie výtvory patria dnes už legendárne autá ako VW Golf 1.generácie, BMW M1, DeLorean DMC-12 (hviezda filmovej série Návrat do budúcnosti), či celosvetovo obľúbené modely ako Seat Leon a Ibiza, Fiat Panda, Uno alebo Punto, či Alfa Romeo 159. Začiatkom 70. rokov navrhol pre Škodu model 720, ktorý mal konkurovať aj západnej produkcii, no do výroby sa nedostal.

 

Metodológia návrhu pre súčasnosť a budúcnosť

Od roku 1974 Giugiaro doplnil svoje dielne pre automobily a ostatné vozidlá (tramvaje, vlaky, vlaky metra, motocykle, úžitkové vozidlá, traktory) s divíziou priemyselného dizajnu, pôsobiacou pod značkou Giugiaro Design. Spoločnosť spolupracovala s prestížnymi medzinárodnými spoločnosťami (napríklad Nikon, Sony, Seiko, Apple, Siemens, Ferrero, L'Oreal, Luxottica, Merloni Indesit, Okamura, Shiseido, Swatch, Telecom, Telepiù / Canal Plus, Fiat Ferroviaria, Alstom, Ansaldo Breda, Trenitalia, Piaggio, Bridgestone, Sanpellegrino atď.), Navrhovanie polotovarov a spotrebného tovaru pre širokú škálu priemyselných a obchodných odvetví, ako aj projektovanie projektov parkovania a ulíc pre verejné subjekty.

 

V roku 2010 sa spoločnosť Italdesign Giugiaro stala súčasťou koncernu Volkswagen a začala pracovať naprieč všetkými značkami značky VW. V septembri 2015 sa Giorgetto a Fabrizio Giugiaro vzdali všetkých svojich pozícií v Italdesign.

 

Navrhovaná metodológia Giugiaro kladie dôraz na funkčné faktory spojené s komfortom, zníženou hmotnosťou a nižšími výrobnými nákladmi využívajúc najmodernejšie technológie vrátane efektívneho využitia energie. Estetické výsledky by nemali mať vplyv na celkovú inteligenciu návrhu projektu. Tento prístup sa odzrkadľuje v jeho trailblazing riešeniach pre runabouts - predovšetkým Fiat Panda - a projekt Biga: elektrické vozidlo s ľahkým prístupom pre invalidné vozíky cez zadné dvere, sprístupnené verejnými správami pre programy zdieľania áut v pešej zóne uzavretej pre súkromné vozidiel.

 

Rovnaký prístup ergonomického dizajnu sa odráža v spotrebnom tovare, ktorý navrhuje Giugiaro. Či už ide o fotoaparáty, hodinky, nástroje alebo zdravotnícke pomôcky, vždy sa snažia poskytnúť najlepšiu možnú odpoveď z hľadiska bezpečnosti a jednoduchosti používania.

 

 

Vďaka tomu, že Giugiaro je už dlhé roky centrom pozornosti verejnosti, je často vyzvaný, aby vyjadril svoju "víziu sveta" na medzinárodnej scéne, a to nielen pokiaľ ide o autá a dizajn.